آموزش جواهرسازی

امروزه با تنوع و تخصصی شدن هر کاروکسبی منطقی است که نگاهی شفاف و صحیح به مشاغل داشته باشیم، چرا که کمک میکند تا وقت، هزینه و اشتیاق خود را در مسیری درست سرمایه‌گذاری کنیم. قبل از توضیح درباره دوره جواهرسازی و شرایط شرکت در این دوره بهتر است پاسخ به برخی از این سوالات را به درستی بدانیم تا با تصمیمی سنجیده وارد این دوره و بازار کار آن شویم.

پیش از پاسخ به سوالات متداول لازم است یادآوری کنیم که همانطور که از نام صنف طلاوجواهر پیداست مبنای دوره‌های آموزشی ما مربوط به فلزات گرانبها و گوهرهای قیمتی و نیمه‌‌قیمتی می‌باشد و تاکید میکنیم که تعاریف و تجربه‌ای که در اختیار شما علاقمندان قرار میگیرد مربوط به دوره‌های طلاوجواهر می‌باشد.

جواهر چیست؟

در صنعت ساخت طلاوجواهر به پایه‌های ساخته شده از فلزات که بر روی آن نگین‌های جواهر قیمتی و نیمه قیمتی سوار شده باشد جواهر می‌گویند و به تعبیر دیگر  می‌توان جواهر را یک قطعه مهندسی شده از فلز و سنگهای قیمتی دانست که در همکاری بین هنر و صنعت خلق شده است. همانطور که از توضیح مختصر مشخص است مبنای خلق یک قطعه جواهر نگین‌های آن است. اصول فنی و تکنیکهای بسیار دقیق و منظمی برای نمایش و حفاظت این نگینهای ارزشمند وجود دارد که علم استفاده از این فنون در اختیار مشاغل: “طراحی جواهر” ، “جواهرساز” و “مخراجکار” قرار دارد. اگر در ویترین فروشگاه‌های طلاوجواهر دقت کرده باشید بالاترین قیمتها متعلق به قطعات جواهر می‌باشد، چرا که زیور انتخابی شما علاوه بر وزن طلا دارای قطعات نگین نیز می‌باشد، بنابراین شما قمیت طلا، نگین و اجرتهای مربوط به سازنده جواهر، سازنده نگین و استادکار مخراجکار را نیز باید پرداخت کنید. با هزینه‌هایی که یک قطعه جواهر دارد دور از ذهن نیست که خریداران آن نیز از طبقه مرفه و غنی اجتماع باشند و در طول تاریخ فاخرترین قطعات جواهر را در دست خانواده های سلطنتی و اشراف بوده که بخشی از آنها در موزه‌های بزرگ دنیا قابل بازدید و نمایش است. پس از این تعریفی خلاصه از جواهر، جایگاه تولید و مصرف‌کنندگان آن به سایر سوالات متداول شما پاسخ می‌دهیم.

جواهرساز به چه کسی گفته می‌شود؟

اگر بخواهیم حرفه جواهرسازی را به شکل خلاصه تعریف کنیم: جواهرساز به فردی اطلاق می‌شود که علم کار با فلزات قیمتی، تسلط به مهارتهای طلاسازی، آشنایی کامل با ساختار تراش گوهرهای قیمتی ونیمه قیمتی، اصول ساختن پایه سنگهای جواهر را داشته باشد. هرچند که جواهرسازی یکی از رشته‌های پردرآمد در صنف طلاوجواهر است باید این حقیقت را درباره آن دانست که مهارت این رشته را میتوان به مهندسی جواهرسازی اطلاق کرد چرا که در ساخت آن قطعات جواهرساز با طرافت و دقت بسیار قطعات ریز را در کنار هم قرار میدهد و تصویری زیبا و فاخر  از همنشینی نگینها و فلزات ایجاد میکند. در مسیر خلق این قطعات جواهرساز در محیط کارگاهی و با ابزارهای بسیار ظریف کار میکند، پس اگر تصور شما از این حرفه با چنین فضایی منطبق است جواهرسازی برای شما مسیر بسیار جذابی خواهد بود.

جواهرسازی را از کجا شروع کنیم؟

ساخت یک قطعه جواهر به دو روش دستی و ریخته‌گری امکان‌پذیر هست پس در پاسخ به این سوال این نکته را در نظر بگیرید که  شما مایل به خلق یک قطعه جواهر به کمک دستان خود هستید؟ یا مایل به ساخت جواهر با قالب و به روش ریخته‌گری هستید؟ در هر دو روش دستی و قالبی یک قطعه جواهر ساخته می‌شود اما پیش از شروع آموزش باید بدانید که کدام یک از لحاظ سلیقه‌ای و سرمایه اولیه برای شما مناسب است. بطور خلاصه می‌توان گفت که در مسیر جواهرسازی به روش دستی منجر به خلق یک اثر هنری و منحصربفرد می‌شود  و در روش قالب و ریخته‌گری شما نیاز به کارگاه و تجهیزات کامل ریخته‌گری خواهید داشت و شما قادر خواهید بود که تعداد بیشمار از یک قطعه را تولید کنید، این امر کاملا بشکل صنعتی  انجام پذیر است و شما نیازی به آموزش ساخت جواهر ندارید بلکه گذراندن دوره‌های ریخته‌گری برای شما کفایت می‌کند. از آنجایی که در دوره‌های آموزشی ما تاکید بر منحصربفرد بودن هر قطعه داریم بناربراین تمام مواردی که به آن اشاره می‌کنیم مربوط به ساخت جواهرات دستساز می‌باشد. حال به پاسخ این سوال بپردازیم که برای شروع از کجا آغاز کنیم؟

شاید بهتر باشد که مجددا تعریف خود از شغل جواهرساز را تکرار کنیم: “جواهرساز به فردی اطلاق می‌شود که علم کار با فلزات قیمتی، تسلط به مهارتهای طلاسازی، آشنایی کامل با ساختار تراش گوهرهای قیمتی ونیمه قیمتی، اصول ساختن پایه سنگهای جواهر را داشته باشد”. همانطور که گفته شد  جواهرسازی دارای پیش نیازی است که شامل تسلط کامل به مهارتهای طلاسازی می‌باشد، برای اطلاعات بیشتر  دوره طلاسازی را بر روی سایت   مطالعه کنید و پس از آن  با اعتماد به مربی  وارد دوره اموزش جواهرسازی شوید.

پیش نیاز دوره جواهرسازی چیست؟

در دوره جواهرسازی مبانی مربوط به طلاسازی آموزش داده نمی‌شود، چرا که فرض بر این است که هنرجو با تسلط به این فنون وارد دوره مهندسی جواهرسازی شده است، بنابراین قبل از ورود به دوره از هنرجو توقع می‌رود که  تمامی موارد مربوط به طلاسازی را مسلط باشد. سرفصلهای مربوط به طلاسازی را می‌تواندی در اینجا مطالعه بفرمایید و در صورت نیاز با گرفتن وقت مشاوره رایگان با مربی خود در آموزشگاه مشورت کنید.

وضعیت بازار کار و کسب درآمد در رشته جواهرسازی چگونه است؟

نمونه‌های بدست آمده از دل تاریخ نشان میدهد که این حرفه همواره مورد توجه قشر مرفه جامعه بوده و از آنجایی که در ساخت یک قطعه جواهر از فلزات و سنگهای اصیل و ارزشمند استفاده می‌گردد آن اثر دارای ارزش مادی و اجرت بیشتری در صنف  طلاوجواهر می‌باشد در نتیجه جواهر و جواهرسازی موردی نیست که در خدمت اکثریت مردم قرار گیرد. با در نظر گرفتن این اصل  توجه شما را به دو نکته بسیاربسیار مهم وتاثیرگذار در کسب درآمد این حرفه جلب می‌کنیم: “کسب مهارت بالای ساخت و داشتن خلاقیت و نوآوری”. تجربه به ما نشان داده  این دو نکته در امر ساخت جواهرات باعث موفقیت بالای  فروش به مخاطبین هدف شما می‌گردد. هدف ما در ساخت جواهرات دستساز منحصربفرد بودن هر قطعه از جواهر می‌باشد، با توجه به این استراتژی و استفاده از مهارت و ظرافت ساخت و همچنین خلاقیت، شما خالق اثری بی‌بدیل در بازار خواهید بود و با استفاده از مارکتینگ قدرتمند سهم خوبی از بازار را خواهید داشت. هرچند که مبحث فروش و بازاریابی  علم و دنیای دیگری دارد  و هر آنچه که ما در این بخش گفتیم از منظر ساخت یک اثر فاخر و قابل دفاع میباشد. و نکته ارزشمند پایانی: ما رویایی برای فروش به شما نداریم، بلکه دانش و تجربه خود را به شما منتقل میکنیم و این  شمایید که با تمرین و  کسب مهارت و خلاقیت رویای مشتری خود را به قطعه ای ارزشمند و گرانبها تبدیل می کنید.

سرفصل‌های دوره جواهرسازی و شهریه دوره چگونه است؟

دوره جواهرسازی دارای سرفصلها و جزییات بسیاری است که برای هر یک از موارد نکات تخصصی  وجود دارد، ما در مجموعه خود همیشه پاسخگوی دوستان عزیز و مخاطبین مشتاق این هنر هستیم تا با توضیحات لازم جهت انتخاب دوره مناسب همراه این عزیزان باشیم. به همین دلیل  برای این بخش از شما دعوت میکنیم تا برای مشاوره حضوری رایگان با شماره موجود در پایین صفخه تماس گرفته و وقت مشاوره خود را رزرو فرمایید.